Na trhu existuje mnoho služeb, které se snaží e-shopům ulehčit čas a práci. Jednou z nich je fulfillment. Jedná se o službu, s nímž mají internetové podniky zaštítěný kompletní logistický proces. Pojďte prozkoumat historii této služby a odhalit, jaké výhody z ní e-shopy čerpají.
Co je fulfillment?
Úspěch v e-commerce vyžaduje více než jen kvalitní produkty a atraktivní e-shop. Spokojenost zákazníků se přímo odvíjí od jejich zkušenosti s celým nákupem – vliv má rychlost zpracování objednávky, dopravy i vyřízení reklamace. Mnoho internetových obchodů nemá na všechny procesy potřebný čas, a tak hledá efektivní a finančně výhodné řešení. A v mnoha případech sahá právě po službě s názvem fulfillment.
Fulfillment je služba, která se začala rozvíjet v 90. létech 20. století. Postupně se začala modernizovat a přizpůsobovat požadavkům moderní logistiky. V současné době fulfillment zahrnuje kompletní logistické služby – od převzetí zboží po balení a dopravu. Poskytovatel fulfillmentu rovněž zajistí skladovací prostory a společně s tím zpětnou logistiku ve formě reklamací a vratek.
Externí vs interní fulfillment
Výše jsme zmiňovali, že poskytovatel fulfillmentu poskytuje prostor pro skladování zboží e-shopů. Jedná se o takzvaný sdílený sklad, ve kterém se nachází zboží od všech klientů. Velké firmy, třeba Amazon, mají vlastní fulfillment centrum a řeší si všechno interně. Kapacita je ovšem natolik velká, že ho nabízí i dalším obchodům, zejména menším firmám. U nás v Česku takhle funguje třeba Alza, která v rámci programu Alza Partner poskytuje e-shopům uložení zboží v jejím skladě a následné doručení zákazníkovi.
Jak to funguje v praxi
Na českém trhu figurují desítky poskytovatelů, ze kterých vybírat. Jedná se například o Authentica Fullfillment, Mailstep, FM Logistic, Ergotep, Well Pack, Skladon atd. Pokud se rozhodnete pro fulfillment, čekají vás následující kroky.
Krok číslo 1
Nejdřív si vyberete, o jaké služby máte zájem. Někomu se vyplatí využít pouze skladový prostor, jinému se bude hodit kompletní zajištění logistického procesu (od přejímky po doručení zboží koncovému zákazníkovi).
Krok číslo 2
Poskytovatel fulfillmentu provede analýzu e-shopu, aby si udělal obrázek o tom, co prodáváte, na jaké platformě běží váš e-shop, s jakými dopravci spolupracujete, jaký je počet objednávek a tak dále.
Krok číslo 3
Díky výsledkům bude mít poskytovatel jasnou představu, kolik prostoru ve skladu budete potřebovat a jak velké pracovní vytížení může očekávat. Na základě toho vám zašle cenovou nabídku.
Krok číslo 4
Pokud s cenou souhlasíte, nafotíte zboží, dodáte k němu veškeré informace a pošlete ho do skladu. Všechna data o zboží a skladových zásobách můžete sledovat prostřednictvím webového skladu online. O vše ostatní se postará vybraný poskytovatel.
Krok číslo 5
Teď už se můžete pustit do prodeje a volný čas využít na rozvoj dalších sfér podnikání, například marketing a zkvalitnění zákaznické zkušenosti na e-shopu (třeba z hlediska UX designu).
Výhody využívání fulfillment služeb
- Úspora času spojená s logistickými procesy a hledáním vlastního skladu
- Úspora provozních nákladů – Platíte pouze za využitou plochu ve skladě a nemusíte pronajímat vlastní prostor. Společně s tím se dělíte o náklady za dopravu a obalový materiál.
- Úspora investičních nákladů – Ušetříte peníze za pracovní pomůcky, manipulační techniku ve skladě, regály či stoly.
- Úspora v legislativě – Odpadnou vám starosti s řešením právních dokumentů: například vyřizování povolení pro skladování či bezpečnostní revize.
Vyplatí se fulfillment? Záleží na podmínkách
Podle průzkumů stráví e-shopaři až 45 % času řešením věcí spojených s logistikou. Díky využití fulfillment služeb se tento podíl rapidně zkrátí, což podnikatelům dává možnost věnovat se jiným aktivitám. Zároveň je však nutné zvážit, na kolik se investice do této služby vyplatí. Někteří poskytovatelé si účtují cenu za každou zpracovanou objednávku, jiní mají měsíční tarify. Výběru by tedy měla předcházet hluboká rešerše, vypracování finančního plánu a zamyšlení nad případnou expanzí či pronájmem vlastního skladu.
Zajímá vás, jak zajistit efektivní expedici vaší firmy? Rádi byste obsluhovali všechny dopravce přímo z vašeho systému? Ozvěte se nám, Balíkobot je připravený.